19 May, 2011

Exit Cake Bake

Jeg følger et kursus i webapplikationsudvikling, hvor vi er blevet introduceret til frameworket CakePHP, der skulle hjælpe os til at programmere større projekter hurtigt.

Det er særdeles vanskeligt at finde kodeeksempler, der virker, når man arbejder med CakePHP. Efterhånden har jeg brugt mange, mange timer på at få noget til at virke med Cake, der burde være dødsimpelt.

Lige nu prøver jeg at lave en log in ... hvilket er relativt simpelt med rå PHP / MySQL. Men med CakePHP er det en ørkenvandring af mislykkede forsøg.

Men dokumentationen er næsten altid mangelfuld - og den ORM, som skulle kunne bage koden er fyldt med fejl. CakePHP har sine skønheder; men så sandelig også alvorlige mangler.

Jeg mener stadig, at ideen med et framework er at lave kode hurtigt og let.

Cake bake
Det er så let at bage med cake bake, kan man læse; men min skærm bliver fyldt med fejlmeddelelser. Jeg har prøvet flere installationer, servere og databaser med samme resultat. Jeg har ellers set mange gøre det på nettet; men når jeg gentager det samme - med copy paste af koder og databaser, så virker det ikke. Der er altid lige et eller andet, der uheldigvis ikke virker. Det bliver man altså træt af.

Man kan spilde meget tid på et framework, og tid har jeg ikke. Så nu vil jeg kun bruge de dele der faktisk virker - altså virker for mig:

Ind til videre har jeg droppet følgende i CakePHP:
  • Auth - loginfunktioner
  • Cake bake
Men ret skal være ret, der er også gode ting:
  • Nemt at bruge data fra databaser
  • Scaffolding - hvor man i skitseform kan sætte tingene op.
    Evangelisternes Lyserøde Rosende Ord
    Artikler om CakePHP er næsten altid i det lyserøde felt. Alt beskrives som "easy" - og det er som en rød klud mod en tyr, når man har siddet i timevis uden at skidtet virker - eller med forklaringer, der er uforståelige opremsninger af 3-bogstavsforkortelser: ACO, ACL, ORM...

    Nej, jeg kan altså ikke tilslutte mig CakePHPs "evangelister". CakePHP er alt andet end "easy" ... og slet ikke når skærmen konstant fyldes af "PHP fatal error...." mig her og "PHP fatal error" mig der...

    Exit Cake Bake
    Efter at ha skrevet ovenstående tænkte jeg: "Det kan da ikke passe, at bake ikke virker. Jeg prøver lige igen..." Og det var spild af tid (igen). Selvfølgelig virkede bake heller ikke denne gang! For at være helt ærlig - nu gider jeg ikke bruge mere tid på "cake bake ..."

      No comments: