12 November, 2011

Næste distro på serveren bliver Debian

Nu bliver det altså Debian. Jeg dropper Ubuntu ind til videre, og går efter det OS, som Ubuntu bygger på. Ubuntu er en videreudvikling af Debian. Derfor er Debian et oplagt valg af Linux OS til min server. Jeg har læst lidt i manualerne, og det ligner "kendt skakteori". Så lige nu er planen at installere et minimalt system. Installationen af Debian skulle være en anelse mere nørdet; men det skræmmer ikke efter flere års brug af nørd-distributionen Archlinux. Med dødsforagt kaster jeg mig ud i Debianprojektet.

Det er altid festligt at begynde fra en kommandolinje.

Jeg er i 7 sind når det gælder skrivebordsgrænsefladen:

  • Gnome?
    Kritiseres med en vis ret for at være rodet. Linus Thorvalds gider ikke den ny version.
  • KDE?
    Hvis Gnome er rodet så er KDE commedia dell'arte. Ligner Windows (if you pardon my French). Her er mange multimedieprogrammer. KDE er eksperimenterende med de udfordringer den slags giver.
  • XFCE?
    Er lynhurtig og effektiv; men virker grafisk noget skrabet. Af en eller anden grund har jeg aldrig følt mig helt hjemme i XFCE.
  • Windows Manager
    FVWM, Ratpoison og vennerne er sjove; men tidskrævende at konfigurere.
Nu arbejder jeg jo med webudvikling, foto, lyd og animation. Debians programpakker er de samme, som dem man finder i Ubuntus pakkesamling. Codecs installeres på omtrent samme måde, og så kan musikken høres. Det ser altså ud til at jeg kan bygge et system, der ligner det jeg bruger i dag. Og så slipper man vel for alle de pakker, der alligevel aldrig bliver brugt.

Så hvor skal vi hoppe hen du? Man er vel efterkommer af Adam. Hvorfor dog gå imod en lækker fristelse? KDE!

No comments: