11 October, 2009

Tinglysning.dk - en kafkask farce der overtrumfer "Slottet"

  1. Valgt at logge på en stille søndag med den tanke, at så er systemet nok ikke overbelastet.
  2. Websitet kan ikke indlæse den digitale signatur med den anbefalede brower IE7. Pinlighederne vil åbenbart ingen ende tage for denne offentlige skandale. Konsekvens: tinglysning af skøder er pt. umuligt. Da jeg første gang oplevede problemer sendte jeg en email for at få rådgivning om en mulig papirløsning. Man har end ikke gidet at svare.
  3. Derefter prøvede jeg med et archlinux system med FF. Her kunne den digitale signatur heller ikke indlæses.
  4. Før disse forsøg prøvede jeg at logge på tinglysning.dk med FF på en windowsmaskine. Her kan den digitale signatur indlæses. Man kan logge på. Men data gemmes ikke.
Konklusion: systemet er pt. aldeles ubrugeligt. Som sagt nytter det ikke at henvende sig telefonisk, skriftlig eller personligt. Man kan heller ikke skrive og få en papirsformular. Måske er tinglysningskontoret inspireret af Kafkas "Slottet". Tænk at have offentlige myndigheder i et land, der blokerer for al ejendomshandel. Myndigheder som man end ikke kan henvende sig til.

Næste serie af forsøg:

  1. Forsøger med en XP på en Acer EEE med en forældet browser. Her kan man faktisk logge på. Det lader til, at man ikke skal bruge IE7; men derimod IE6. Jeg kan logge på og komme til formularen med anmeldelse af et nyt skøde.
  2. Prøver at gemme en kladde. Funktionen virker ikke.
  3. Indtaster oplysninger, efter tre-fire minutter crasher systemet. Om det så er windows, java eller tinglysning.dk der er årsagen ved jeg ikke.
  4. Reboot.
  5. Logger på igen.
  6. Konstaterer at kladdefunktionen stadig ikke virker.
  7. Nu tilbyder Java en ny version; men er det klogt at opdatere. I første omgang lader jeg være - og forsøger igen med en anmeldelse af et skøde.
Hul igennem
Så kom der hul igennem. Pludselig virker kladdefunktionen. Man skulle bare gætte, hvordan den virker. Kladden skal have et navn, og man skal gemme den. Det kræver lidt ekstra museklik; men vi nærmer os trods alt noget som virker.

Det lykkedes at logge på via en Acer EEE med uopdateret browser og en forældet java ... næsten ... at komme gennem de 22 sider; men da der var en for lang tekst i nogle felter samt en ukendt indtastning i et eller andet felt - før formularen begyndte, så var indtastningen ugyldig.

Et eller andet sted er det jo en "tilbage til start uden at indkassere matadorlegatet"; men det er også en partiel success, for her er løsningen på problemet jo. Men lige nu orker jeg altså ikke at genindtaste de mange sider en gang til.

Nå - jeg venter til efter frokost og håber da at gennemføre tinglysningen.

Mon ikke en simpel usabilitytest havde været på sin plads i dette projekt. Og lidt vejledning fra eksperter om almen it-sikkerhed, herunder det faktum at folk opdaterer deres systemer. Det er faktisk rent held, at jeg har en gammel udgave af XP med en uopdateret java. Vi bruger stort set aldrig XP på Acer EEE. Ubuntu kører bedre. Men denne gang blev windows altså redningsmanden.

Forsøg 2
Efter endnu et forsøg var der fejl i formularen. Jeg fik denne meget sigende fejlmeddelelse efter at have indtastet 22 (skriver: totityve) sider med formularer:

--- citat ---

Anmeldelse fejlet

Din anmeldelse er fejlet, prøv at indtaste anmeldelsen igen.


Anmeldelsen validerer ikke:
Linje: -1, besked: string length (42) is greater than maxLength facet (34) for CompletePostalLabelTextType in namespace http://rep.oio.dk/cpr.dk/xml/schemas/core/2005/05/19/


--- citat slut ---

For systemudvikleren kan det her gryf måske være til hjælp. Men jeg fatter ikke en bjælde. Hvad har jeg gjort forkert? Hvordan retter jeg min fejl. Og igen - nej man kan ikke få hjælp på websiden...

Jeg udtaler snart et bandeord.

Men jeg prøver at beherske mig, og har sendt en email og udbedt en forklaring på fejlmeddelelsen, der ikke gjorde mig meget klogere. En eller anden streng er for lang, jow' da - og tør man så spørge etaten hvilken streng der var for lang???

Jeg ved heller ikke om der er tale om en fejl 42 eller om der er tale om en systemfejl. Hvis det sidste er tilfældet, så kæmper jo selv guruerne forgæves.

Forsøg 3 - Partiet opgivet
Sådan skriver man i skak, når der lissom ikke er mere at gøre. I denne omgang må jeg desværre renoncere. Efter et forsøg på at fjerne selve skødeteksten var resultatet endnu en nedslående og fuldstændig uforståelig fejlmeddelelse.

Nå, jeg gider ikke at bruge mere af denne smukke søndag på at kæmpe med klamphakkernes katastrofe. Tidsforbrug: 10:30-13:45.

No comments: