20 June, 2009

Ubuntu og Esprimo Mobile en prøvelse

Først røg wifidriverne. Efter sidste opdatering virker skærmdriverne ikke. FS Esprimo Mobile og Ubuntu er kort sagt lidt af en prøvelse. Når skidtet virker, så lad være med at opdatere... ! Jeg er ved at nå det punkt, hvor Windows vender tilbage til denne pc.

OK, min tålmodighed er slut. Nu vil jeg finde en bedre distribution.

  1. Pure:Dyne - kører fint; men er kun en live distribution. Mærkeligt nok bygger den på Ubuntu. Grafikkort konfigureres korret og selv wifi fungerer. Ergo: der må findes en linux som virker her!
  2. Sabayon - virker ikke.
  3. RoseLinux - håbløst.
  4. Ubuntu 8.x og 9.04 virker ikke
  5. Mandriva: X-virker ikke
Hmm ... måske skal jeg finde en bedre ... laptop.

(Dette skrives fra Vista, og at arbejde her er en prøvelse. Systemet blokeres af diverse uvedkommende skrammel igen og igen. Efter 10 minutter savner jeg linux' fred og arbejdsro)

2 comments:

Kim Alex Olsen said...

Nu ved jeg godt at du har skiftet til arclinux, men jeg var ude for det samme med ubuntu.
Opdatering til 9.04 og min wifi og grafik var ødelagt igen.
Det lykkedes mig dog i løbet af en times tid at komme tilbage på sporet og nu kører det fint med ubuntu på min esprimo.
Jeg havde god hjælp af denne side http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Jaunty#VMWare
Her stpår der lidt om wifi plus en mill. andre gode ting - eks. hvordan man får mp3,youtube ,flash osv. til at spille.

Der er blevet udviklet en ny grafik driver , der supporterer vores elendige SIS grafikkort - den kan hentes her i deb format : http://ncc-1701a.homelinux.net/~linux-sis/downloads/xserver-video-sis671_ubuntu8.10-1_i386.deb
Den kan så installeres med dkpg.
Den skulle kunne supporte 2d compiz, men det har jeg endnu ikke prøvet - jag var glad da jeg fik en opløsning på 1280 !
Men irriterende at det ikke virker ud af pakken, det havde jeg regnet med.

Per Thykjær Jensen said...

Hej Kim,

Tak for dine gode tips om Ubuntu og Esprimo.

Om man bruger den ene eller den anden distro er jo en smagssag. Jeg er meget pragmatisk, og vælger det, som pt. virker for mig.

På Esprimoen havde jeg i lang tid glæde af Ubuntu; men den noget slankere Archlinux er et godt valg lige nu. Archlinux kræver lidt mere opsætning og sådan; men til gengæld får man et rigtig velfungerende system.

Som sagt fik Ubuntu problemer med både wifi og grafik, og så valgte jeg en helt ny installation. Så får vi se, hvordan det går.

Hver gang kernen opdateres med Ubuntu på Esprimo Mobile ryger driverne. Så det er nok en god idé, at skrive ned, hvordan man gør - og i øvrigt at gemme /etc/X11/xorg.conf således at indstillingerne bevares, så noget i stil med:

# sudo cp /etc/X11//xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.virker

er nok en god ide. Så bliver det let at gendanne filen efter en opdatering af kernen.

Så vidt jeg kan se behøver man ikke en speciel driver for at få grafikkortet til at fungere. Min kører også med 1280.

Jeg tror, at du kan kopiere dele af min xorg.conf og få kortet til at fungere i 2D; men når nu driveren fungerer, så er der ingen grund til at ændre opsætningen.

Efter devisen: "If it works, don't fix it".

Man må sige, at vi har valgt en meget underholdende og udfordrende laptop. At holde en Esprimo Mobile flyvende kræver uendelig tålmodighed og stædighed.

Hvad var din oplevelse med Vista på Esprimo? Kører det stadig?