01 March, 2009

Archlinux

Ubuntu kørte sådan set stabilt på serveren. Så derfor følte jeg en dyb trang til at reparere, hvad ikke skulle repareres. Et stabilt men rodet system er lidt kedeligt. Og Ubuntu var efter mine eksperimenter blevet til et miskmask af KDE og Gnome og hvad-ved-jeg. Så derfor skiftede jeg til Archlinux, for at prøve at sætte sagerne op helt fra bunden.

  1. Dokumentationen på nettet er udmærket, gå til http://www.archlinux.org
  2. Installation: base via ftp.
  3. Net og wifi genkendt uden problemer.
  4. DHCP kører ok.
  5. Installerede Gnome
Gnome kom i en konflikt med opstartindstillingerne. I xorg.conf skulle linjen med "Xkblayout" kommenteres ud, og så kunne keyboardet sættes op i Gnome > System > Preferences.

Nvidia tools blev uden problemer installeret via pacman. Settings kan ændres; men Gnome gemmer ikke konfigurationen. Måske skal man gøre noget i stil med at gemme sessionens settings. Hvad ved jeg.

Alsa, eller lyd, virker ikke helt. Lydkortet har muligvis ikke den rette driver; men det problem havde jeg også i Ubuntu. Måske er løsnigen et andet sted på denne blog.

No comments: