28 May, 2008

Fujitsu Siemens V5535 og Ubuntu

Formålet med at anskaffe en billig laptop var at sætte en medieafspiller op, således at jeg kan se film eller høre musik så langt som det trådløse net nu engang rækker. Jeg har sat et dualbootsystem op, således at Vista kan bruges, når det er nødvendigt.

Sådan har jeg opsat laptoppen Fujitsu Siemens V5535 i Ubuntu linux:
  1. Wifi
    Det trådløse netkort skal konfigureres vis ndiswrapper. Driveren downloades via Fujitsu Siemens hjemmeside, og installeres som vist i en artikel herunder.
  2. Grafikdriveren
    SiS-driveren gav store problemer. Det tog et par uger at finde den rette løsning på nettet. En driver skal downloades som i den forrige artikel, og kompileres. Efter genstart af computeren virker højere opløsninger op til 1280x960. Og det er udmærket til mine formål.
Installationen er som sagt lidt bøvlet; men nu virker sagerne.

Og så kan systemet konfigureres som en medieafspiller med adgang til serveren. Her er de programmer, som jeg lagde på
  1. Installerede ssh
  2. Åbnede musik-mappen på medieserveren via en ssh-forbindelse.
  3. Installerede vlc
  4. Via ssh -X er det muligt at afspille mp3 på vlc blot ved at åbne mappen fra §2.
  5. Vlc kan også bruges til afspilning af optagede film fra WebMyth. Dermed var det ikke nødvendigt at installere den noget komplekse MythFrontend.
Samba
På serveren installerede jeg samba, og delte nogle medie-mapper med netværket. Med Samba kan mapper og printere deles med Windows. Installationen af netværksprinteren, som serveren deler var helt enkel.

Vista fik kontakt til serveren via søgefeltet, hvor jeg skrev:

\\servernavn

Stifinderen poppede op - og derefter var det muligt at bruge de delte mapper.

2 comments:

Anonymous said...

Jeg kunne godt lide at vide hvordan du fik installeret din SIS driver, men jeg kan ikke finde din artikel.
Har du et link til den ?

Per Thykjær Jensen said...

Jeg fulgte instruktionerne fra denne side af Thomas Winishofer: http://www.winischhofer.eu/linuxsispart1.shtml (så vidt jeg husker). Metoden er beskrevet i indlægget før det nuværende.