20 November, 2007

Hvad skal et operativsystem

Et godt operativsystem er et operativsystem, som du ikke lægger mærke til. Det skal bare være der og fungere. Hvis operativsystemet hele tiden gør opmærksom på sig selv, eller blokerer for arbejdet, ja så er det ikke godt nok.

I den ideelle verden tænder du computeren. Den booter. Og så går du ind og laver det du vil. Skriver, surfer, chatter eller mailer - alt efter hvad du nu har lyst til. Fornøjelsen ved at bruge en computer er ligefrem proportionalt med den følelse af flow du oplever - ved at gøre som du vil.

Indrømmet - sådan opfører de færreste operativsystemer sig.

Nu har jeg brugt Windows Vista i et par uger. Megen tid går med at vente på at programmer læses ind. I går skulle jeg fx bruge en cdrom med 10 MB data. Ikke meget. Men det tog alligevel flere minutter for Vista at præsentere indholdet af den.

Med Vista venter man meget og længe. Der skal ikke meget til før processoren kommer op i det højrøde felt og computeren låser. Mest irriterende er dog, at Vista blokerer de programmer man gerne vil starte. Skærmen går i sort. Og man kommer ikke videre før man bekræfter at man vil det man vil. Det er megairriterende.

Derhjemme bruger jeg linux. For tiden Ubuntu 7.04. For det meste bruger jeg Gnome. Her opleves et helt andet workflow. For det første er bootprocessen langt hurtigere. Og der er ikke et hav af underlige popoppere med spørgsmål, som man skal tage stilling til før arbejdet kan begynde. Der bootes så arbejder man.

Måske er det derfor, at Vista gør mig lidt halvstresset, for jeg er vant til at skidtet bare virker...

Nå, ja. Helt rigtigt er det ikke: at få et TV-kort eller et webcam til at virke under linux kræver lidt af nørdmusklerne. Producenterne udvikler ikke altid software til linux, og så kan det være lidt af en opgave at få sagerne til at virke.

No comments: