07 May, 2006

Solaris: imponerende enkel linux distribution

Der kommer flere og flere linux distributioner, der ligger på en live cdrom. Så kan du prøve om skidtet virker. Lige nu sidder jeg på en Solaris live cdrom. Denne cdrom har uden problemer konfigureret det trådløse net korrekt.

Måske er det en anelse bekymrende, at jeg er online i det hele taget - for mit netværk er krypteret, så måske har Solaris bare fundet et ubeskyttet netværk i ejendommen.... det véd jeg ikke. Og jeg vil ikke tænke dybere over det lige nu.

Men altså. Installationen bestod i ét trin: sæt cdromen i drevet.
Så kører sagerne!

Normalt vælger jeg at arbejde med Gnome eller KDE; men denne distribution kommer med brugergrænsefladen Xfce 4.2.0. Grafisk er den enkel og til at ha med at gøre. Den skulle minde en anelse om Fvwm - og alle dens slægtninge. Så det er en god brugergrænseflade for den der holder af at skrive ændringer til obskure konfigurationsfiler. Og hvem elsker, hånden på hjertet, ikke dét?

MP3-formater genkender Solaris ikke; men den slags kan man jo let efterinstallere.

Jeg tror, at Solaris er god for en førstegangsbruger.

Billedet er et skærm-billede, taget direkte fra min live cdrom; mens billedprogrammet GIMP er ved at blive indlæst.

No comments: