02 May, 2006

LXF79 - med 3 distributioner på dvd

Linux Formats (LXF79) forside dvd rummer 3 distributioner, der kan køre ved boot dvd-drevet. Ret fikst med en boot-loader, hvor man kan vælge mellem tre forskellige linux distributioner:

  • Mepis
  • Gentoo
  • OpenSolaris

Mepsis var en meget positiv overraskelse. Jeg prøvede den på en lidt ældre stationær pc. Mepsis konfigurerede automatisk en ip-adresse via DHCP på routeren. Multimedietingene fungerede omgående. Mepsis skulle være kendt for at få "skidtet til at virke uden bøvl". Det ser ud til at være rigtigt. På nettet kom jeg, og hørte en eller anden rock radiostations MP3-udsendelser.

Gentoo viste sig kun een gang - efter den første boot. Gentoo starter relativt hurtigt. Men så virkede det ikke mere. Hvorfor succcessen ikke kunne gentages er mig en gåde. Måske er hardwaren for gammel. Måske er der fejl i live-cd-en. Hvad ved jeg. OpenSolaris virkede heller ikke; men i morgen kan man jo prøve på en anden pc.

Måske virker det så, hvad véd jeg?

No comments: